Njuta i Sverige - Enjoy every moment because time will fly

Girls Night and Malmö

Afgelopen dinsdag samen met Kees (Nederland) gezocht naar bruikbare bronnen over ICT en het onderwijs. Is de toename van ICT in het onderwijs en in de klas wel goed voor de ontwikkeling van de leerlingen? Dit is mijn vraag m.b.t. mijn essay voor cultuurbeschouwing. Kees doet veel met ICT en media en heeft mij geholpen om gericht bronnen te zoeken, erg fijn! Nogmaals bedankt! Als iemand van jullie nog bronnen weet/heeft.. laat het me weten ;) !

In de middag op school presentaties gehad over hero's. In groepen moeten we een presentatie maken over een persoon of stichting die we zien als held voor global issues etc. Baer had gekozen voor Bill Gates en een paar andere meisjes voor Mama Africa. Komende woensdag hebben Ilse en ik onze presentaties, maar we hebben nog geen idee voor een held, suggesties??

Dinsdagavond weer een heerlijk dinner gehad met alle dames! Tja, Tanja kan echt goed koken! Daarna met z'n allen 'Wie ben ik' gespeeld met post-its. Je mocht iedereen vragen stellen en de anderen beantwoorden met ja of nee, zo kon je raden wie er op je voorhoofd geplakt stond. Erg grappig! Ik was Ellen, die presentatrice in VS en Sylvie van der Vaart! Na dit spel met z'n allen een van de laatste avonden in Stallarna gehad.. was erg leuk!

Woensdag hadden we pas in de avond les. We hadden een 'Art at campus' tour. Deze week waren er 5 dames uit de VS gekomen met hun leerkrachten. Een van deze leerkrachten gaf ons, samen met mijn leerkracht Kajsa een tour rondom de campus met uitleg bij verschillende kunststukken. Daarna met onze klas en de dames uit VS gegeten op de art-afdeling van de universiteit. Leuk om hen te leren kennen en te praten over Zweden, het onderwijs, kunst natuurlijk en hun ervaringen.

Donderdag was het dan zo ver. Ilse en ik zaten er al een tijdje over te praten, we wilden graag een keer naar Malmö gaan! Nu was het dan zover, trein kaartjes gekocht en vertrokken we om 9 uur richting Malmö (dit is een van de drie grootste steden in Zweden en ligt helemaal in het zuiden en is verbonden met een brug aan Kopenhagen)! Na 1,5 uur waren we aangekomen. Het station was kleiner dan verwacht. Samen gezellig de stad rondgewandeld. Zo verschillende souveniertjes gevonden... en verder de tourist uitgehangen. Malmö heeft een mooie bibliotheek! En via het park kwam we vlak bij de bekende toren uit Malmö! hihi zie fotoalbum voor grappig resultaat! Malmö was erg gezellig, opzich wel mooi en redelijk veel gezien.

De terugreis naar Växjö was helaas een hel... de trein had vertraging, dus daarom miste we onze aansluiting in Alvesta. Hierdoor een half uur gewacht op de bus om daarna de verkeerde bus te nemen op Växjö station... Gelukkig konden we hard rennen en hadden we nét de laatste bus naar campus gehaald... pff! Toen ik eindelijk thuis was, was het festival (wat de hele week hier was) nog bezig... dus ondanks dichte ramen duurde het even voordat ik kon slapen. Ach, kon ik nog even nagenieten van het tripje :)

Vrijdag samen met Ruud en Hugo geoefend voor de goodbye-gala. De tekst van Save Tonight een beetje aangepast. We hadden onszelf opgenomen op de laptop en vonden het zelf goed klinken. We waren tevreden, nu maar hopen dat de rest van de studenten donderdagavond ook tevreden zijn... ;)

Ruud was daarna zo aardig geweest om Ilse en mij naar de doe-het-zelf-zaak te brengen, zodat we nu mooi luchtmatrassen, een tent, een gaspitje, gasflesjes, zaklampen en een koelbox binnen hebben voor Noorwegen! Dat hadden we op de fiets dus nooit mee kunnen sjouwen... Nogmaals bedankt Ruud ;) !

In de avond lekker rustig film gekeken met Esra en Ilse, heerlijk met zoute popcorn (zoete kennen ze hier niet)

Gister (zaterdag) een gezonde dag gehad. Samen met Ilse en Esra wezen sporten in de sportschool. Gezellig en zo leer je nog wat mooie oefeningen van elkaar haha (Jelmer was er ook en die moest af en toe wel lachen toen hij ons zag klunsen met al die rare bewegingen haha) 's avonds heerlijk gezond salade gegeten met Ilse om daarna aan te sluiten bij het Flunkyball tournament buiten op het grasveld achter haar gebouw. Aan het spel hebben we niet mee gedaan, maar het kletsen buiten met mensen was erg leuk!

Vandaag zijn we met een groep naar een ander meer gegaan dan normaal en gezeten bij een heel mooi plekje, genaamd Sundet, helaas was er wel erg veel wind, maar dat kon de pret niet bederven! Geweldig om zo in de natuur te BBQ'n en te genieten. Het was een flink stuk fietsen, maar het was het zeker waard! Zijn die hamburgers er tenminste ook meteen afgefietst haha!

Vanavond nog even rustig, maar morgen begint het toch echt...

Mijn allerlaatste 'week' in Växjö... volgende week donderdag vertrekken we tot en met 12 juni richting Noorwegen... en 31 mei en 1 juni moet er afscheid worden genomen... Pff..

Komende week dus nog even genieten, flink feesten, heerlijke dinners en chillen met dit mooie weer (en aan school werken..btw nog geen portfolio resultaat terug..) !

Veel liefs

Puss och kram!

francie

hoi evine

weer een hele boel leuke dingen meegemaakt zo te lezen en te zien
mooie foto,s,t is wel een heel mooi land.
je zult t allemaal wel enorm gaan missen denk ik
maar och ,uden heeft ook zijn charmes!!!!!!!!!!!!en daar wordt wel weer lekker voor je gekookt en je wasje gewassen en gestreken.dus ook weer heel veel voordelen.
wij wensen jou een hele gave vakantie toe,en geniet nog van je laatste weekjes daar.
veel plezier en tot mails doei doei

fransje

Hi,

Zo te lezen heb je je weer goed vermaakt. Dat wordt wennen denk ik als je weer terug bent. Maar geniet nog maar een paar weekjes daar.

x F.

Oma Koos, Monique en Karin

Hai Evine,
Ik heb je nieuwe webloc gevonden hoor... en ben weer een beetje op de hoogte van al je verhalen. Sjonge en dat zijn er wat. Van schoenen kopen (laarzen dan) tot Koninginnedag vieren in Nederland en weer met de boot terug. Een stadswandeling in Malmo en met de trein weer terug. Tja ik snap dat deze vertraging had... jullie hebben teveel souveniers gekocht en dan kan ie gewoon niet harder... hihi :-)
Wat lees ik .. gaan jullie ook nog camperen, tentje, gaspitje, matrassen en zaklamp mee. Pas je op voor de Noorse beren... Vergeet je blikje John West zalm niet mee te nemen... dat lusten ze zo graag...hihi.
BBQ komt bij ons nog even niet aan de orde hoor, vandaag dd 23/5 was het wel zonnig maar er stond windkracht 5... dan waren de kipsate'tjes er zo vanaf gevlogen.
Nou tis nu zo'n beetje bedtijd geworden (23.00 uur) en ik ga mijn mandje opzoeken, moet morgen weer werken.
Voor nu, nog veel plezier toegewenst en tot horens.
Groetjes... (enne welterusten) :-D

je moeder

hai. leuk bericht. Idee voor heldin; Ophray Winfrey stopt met haar shows!? Heb je in Malmo Wallander gezien? Dat hebben wij gemist! Veel plezier tijdens laatste periode. Voor 1 juni alle (goede) punten binnen he. doei emmelie en hans

je moeder

vergeet je veel plezier met gala en zang te wensen. (is toch vanavond!) Dat kun je heel goed toch!! doei